fredag 10 september 2010

Jävla IKEA och Frasses oxå!

Idag har jag, mamma och Fanny haft en heldag i Haparande och Torneå. Vi började med en förmiddagsfika på Karkiainen i Torneå - ett riktigt trevligt, finskt café. För min del blev det en laxmacka och Fanny och mamma fikade bulla. Efter fikat blev det ett besök på gallerian "På gränsen - Rajalla" som ligger just på gränsen mellan Haparanda och Torneå. Det. inhandlades bl.a. ett par nya jeans och ett par tröjor på Gina Tricot.
Sen var det dags för ett besök på det stora möbelvaruhuset - IKEA! Lite nya badlakan och handdukar, ljus, en vas och lite annat smått och gott hittade jag. MEN! En sak gjorde mig jääävligt irriterad! Jo, för i högtalarna gick det ju ut meddelanden med jämna mellanrum - bl.a. uppmaningar om att dom säljer Sveriges billigaste mjukglass. Och det är klart man blir sugen... Så när man stod i kassan med en grinig unge lämnade jag över kundvagnen till mamma och ställde mig för att köa för att köpa en sån där billig mjukglass till mig och Fanny. Både hon och jag var väldigt sugen på "gasch" ;) När det väl vår tur kläcker kassören ur sig att mjukglassmaskinen var trasig! Hur i helvete kan man då göra reklam för det i högtalarna??? Idioter! Nåväl, vi klev ur kön och såg sen att dom ändå sålde vanlig pinnglass - så vi ställde oss i kön igen för att få oss lite "gasch". Efter ytterligare en stunds köande kommer vi då åter fram till samma kassör - denna gång blev det inte heller nån glass - för nu visade sig att dom inte tog emot euro i småpengar!!!! Men dra åt helvete, vilket ställe... Var min mumlande kommentar till den stackars kassören. Jag brann av!
Återhämtar mig återigen och vi ger oss av från varuhuset för att fara en snabbis till Torneå igen. MEN, vi stannar först till på Frasses för jag har fortfarande inte släppt tanken på mjukglass. När vi kör upp på deras infart ser jag en stor skylt om att dom säljer kaffe och mjukglass - perfekt! Eller inte? För där är också mjukglassmaskinen trasig!?! Jag tror inte en sekund på att alla dessa jävla mjukglassmaskiner alltid är trasiga - nä, det är nog så att dom lata anställda inte ids rengöra maskinerna! Så tar då ner skylten för tusan!
Tacka vet jag MAX - för DÄR hade dom en mjukglassmaskin som fungerade!
Så där, nu har jag spytt lite galla över alla trasiga mjukglassmaskiner och idiotisk marknadsföring...
På andra sidan gränsen igen var vi på en av Torneås bästa affärer som har allt - allt ifrån kläder, livsmedel och inredning till järnhandel. Där inköptes ett par nya Kuomaskor till stumpan och lite finsk öl till pappan. Jag var även ombud för tre ytterligare kuomaskor - dom är nämligen nästan hälften så dyra där som i Sverige...

Nä, nu vill Peter att jag ska sluta skriva och ge han lite uppmärksamhet. Stackarn tycker jag sitter med datorn hela kvällarna... Bäst att lyssna lite på han då...

4 kommentarer:

Merja sa...

Blir lite fundersam... hur mår du egentligen? för om man läser dina 2 senaste inlägg så är svordomar en högt förekommande ingrediens i inläggen, PMS eller? Hoppas det känns bättre i morgon!

Camilla sa...

Jag mår fint! :) Det var bara idag jag vart arg - receptet igår hade ju inte jag kommit på - hittade det på jobbet så jag bara kopierade in det. Håller med om att d var mycket svordomar idag - men ibland måste man ju få vara arg också... Fast jag fick ju glass till slut så då blev jag glad igen :)

Therese sa...

VAR ligger den affären där man köper koumaskor - mina två barn behöver ju också.

Camilla sa...

Den ligger en bit in över finska gränsen i Torneå. Affären heter Tamperen Sästötex och har det mesta! Man kör bara över tullen och kör kanske 4-5 minuter rakt fram och sen har man affären på vänster sida efter ett tag. Man får hålla lite utkik, för den är inte alldeles vid vägen utan en liten bit in. Om du vill ha utförligare instruktioner ska jag kolla upp det med mamma...