tisdag 21 september 2010

Tacokryddad fläskfilé i lergryta

Igår gjorde jag en väldigt enkel, men riktigt god, maträtt till middag. Förberedelserna tog typ 10 minuter och sen skötte sig allt själv i ugnen.
Denna rätt kommer jag göra fler gånger för både Fanny och Peter tyckte mycket om det... Jag kommer dock testa nån annan kryddblandning på köttet för tacokryddan tog lite väl överhand.


Tacokryddad fläskfilé i lergryta
5-6 potatisar
salt
peppar
1 vitlöksklyfta
1 fläskfilé
1 påse tacokryddmix
3 dl grädde

Lägg lergrytan i blöt ca 30 minuter. Skala och skär potatisen i tunna skivor och lägg den i botten på lergrytan. Salta och peppra mellan varven. Pressa vitlöksklyftan över potatisen.
Putsa filén och gnid in kryddpåsen ordentligt. Placera filén på potatisen. Slå grädden på sidan.
Placera lergrytan i kall ugn. Slå på värmen på 225 grader och låt den stå ca 1 timme.
Skär upp filén i skivor och servera med den gräddiga och krämiga potatisen och en sallad till.

3 kommentarer:

Linda sa...

Sådan där mat gillar jag! Som lagar sig själv :) Det ska jag testa, måste bara inhandla mig en lergryta först..

Camilla sa...

En lergryta är en bra invenstering - finns såå mkt gott och enkelt man kan laga i den. Har ett annat favoritrecept på kycklingfilé i lergryta som jag ska laga i veckan så håll utkik efter det receptet med... :)

Anonym sa...

Lagade filén till lunch idag men tog bara en ½ påse taco-kryddmix och så la jag till palsternacka och gul lök + extra potatis. GOTT :)