tisdag 24 augusti 2010

Chokladsnittar med plopp

Igår städades det i huset från 9-15. Jag plockade ihop överallt. Dammtorkade överallt. Dammsög överallt. Skurade överallt. Putsade alla skjutdörrsgarderober. Städade i tvättstugan och gjorde om hela återvinningsdelen. Städade i Fannys rum och rensade bort alla babyleksaker. Fixade i gästrummet. Rengjorde filtrena i fläkten och putsade den och spishällen. Vattnade alla blommor. Dammade alla mattor. Putsade duschväggarna i badrummet. Rensade på skötbordet. Putsade spegeln i badrummet. Grovrengjorde Fannys ingrodda matstol. For till återvinningen med allt material. Pantade alla burkar och flaskor. Renbäddade våran säng och Fannys säng. Tvättade ett par maskiner tvätt. Tog hand om ren tvätt... osv.
Mycket nöjd var jag när jag for till mamma på lite köttfärssås till middag. Det är så skönt när allt är gjort! Synd bara att det redan är dammigt på t.ex. den högblanka TV-bänken och diskbänken... :(
Efter middagen igår for vi och grattade Emil som tog körkortet igår! Uppkörningen gick galant - men det är ju inte så konstigt - han hade ju mig som körlärare... ;)
På kvällen provade jag ett nytt recept som jag hittat på en blogg jag brukar läsa - chokladsnittar med plopp i. Dom såg så ruskigt goda ut så jag var tvungen testa. Och det stämde - sega och smarriga med kolasmak... Här kommer receptet!

Chokladsnittar med plopp
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
150 g plopp

Vispa det rumsvarma smöret tillsammans med sockret. Tillsätt sedan sirapen och vaniljsockret. Blanda resten av de torra ingredienserna och arbeta in i smörblandningen. Grovhacka ploppen och blanda ner i degen.
Forma till 3 eller 4 längder och lägg på en bakplåtspapperklädd plåt. Platta till lite grann med en gaffel. Grädda i 175 grader ca 8-10 minuter. Skär i snittar medan längderna är varma. Låt kallna.

Inga kommentarer: