måndag 2 augusti 2010

Kryddburkens sommartårta

I lördags när vi hade middagsgäster provade jag ett nytt recept från Kryddburken. Redan när hon skrivit inlägget med denna sommartårta sparade jag receptet för att testa när årets hallon mognat. Även Camilla hade testat tårtan och rekommenderade den så jag kunde inte vänta på att jag hunnit plocka egna hallon utan inhandlade hallon på ICA. Dom hade svenskt ursprung och kostade 25 kr/ask och det gick åt 3 stycken! Men dom var riktigt goda och vackra så dom var helt klart värt pengarna... Sen köpte jag Mockträsk jordgubbar för 40kr/liter - så det blev inte en särskilt billig kaka... :) 115 kr bara för bären - sen tillkom det ju lite mer ingredienser också... :)
Men den blev riktigt god och fick mycket beröm så ni måste absolut testa den! Och enkel att göra är den också!




Sommartårta
100 g smör
3 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
lite kokos till formen
1 liter jordgubbar
1 pkt vispgrädde
1 liter hallon
lite florsocker till garnering


Smält smöret och låt det svalna en stund. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt smöret och vänd försiktigt ner vetemjölet. Smörj en form med avtagbar kant och bröa sen med kokos. Häll i smeten i formen. Skär jordgubbarna i lite mindre bitar och fördela ovanpå smeten. Grädda i ca 50 minuter i ugnen som är inställd på 175 grader varmluft.
Låt kakan svalna. Tag sedan loss kanten på formen. Placera kakan på ett serveringsfat och bred på lättvispad grädde. Lägg sedan hallonen på grädden och pudra över florsocker innan servering.
NJUT!

Inga kommentarer: