tisdag 17 augusti 2010

Vinbärsgömmor

Idag har jag försökt göra lite nytta hemma; tvättat och tagit hand om rentvätt och bakat kakor - nåt mer hann jag liksom inte med... dagen bara försvann... På eftermiddagen började jag förbereda middagen eftersom vi skulle fara och kolla på kattungar i Mockträsk. Grannarna våra ska skaffa en kattunge så vi är också lite sugna att ta en från samma kull så dom har varandra att leka och busa med. Såå söta var dom - men det är ju i och för sig alla kattungar... Så vi får väl se...
Kakorna jag bakade idag var vinbärsgömmor och receptet hittade jag på en av mina favoritbloggar - Loulas Kök.

Vinbärsgömmor
20 st

Kakdeg:
200 g smör
0,5 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl

Fyllning:
Röda vinbär
2 ägg
50 g mjukt smör
1,5 dl strösocker
150 g kokos

Hacka snabbt ihop ingredienserna till kakdegen i en matberedare. Låt degen sedan vila några timmar i kylen. (min deg fick vila över natten när jag skulle baka ut den på morgonen).
Dela degen i 20 delar och tryck ut varje del i en aluminiumform. Fyll sedan formen med vinbär till lite mer än hälften. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och klicka ut smeten ovanpå bären. Tryck till lite grann.
Grädda i 200 grader ca 10-15 minuter. Låt kallna.

Inga kommentarer: