onsdag 25 augusti 2010

Tomas Güsse Gott

På hemkunskapen på högstadiet hade man provmatlagningar där man fick laga en maträtt eller en efterrätt. Jag valde att göra en tacopizza med köttfärs som blev väldigt omtyckt - kommer ihåg att flera elever från parllellklassen som man bjöd in ville ha receptet och flera gjorde även denna pizza på sina provmatlagningar. Nog om pizzan... En klasskompis till mig, Tomas, gjorde en jättegod efterrätt som han kallade för Tomas Güsse Gott. Fråga inte hur han kom på det namnet... Iallafall så är det en sorts cheesecake som man varken fryser ner eller bakar i ugnen. Man bara har den kylskåpskall. I förra veckan blev Peter bjuden på en cheesecake på sitt arbete och ville absolut ha receptet - det visade sig vara samma recept! Och igår när jag hade Me&I-party hemma hos oss så passade jag på att göra denna kaka att bjuda på.
Så här får ni receptet!

Tomas Güsse Gott
200 g digestivekex
100 g smör
3 dl vispgrädde
1,5 msk vaniljsocker
100g Philadelphiaost
1,5 dl florsocker
1 påse Ekströms kräm - valfri sort
2 dl vatten
Bär till garnering

Smula digestivekexen och blanda med det smälta smöret. Bred ut i pajform. Vispa grädden hårt och tillsätt sedan vaniljsockret. Vispa sedan osten och florsockret i en annan bunke. Blanda dessa blandningar försiktigt och bred ut på kexen.
Blanda pulverkrämen med vattnet och bred över ostblandningen.
Dekorera med bär.
Jag använde denna gång en jordgubbskräm och dekorerade med vinbär. I Tomas recept står det att man ska ha drottningkräm och dekorera med blåbär. Kan säga att det sistnämnda ser godare och läckrare ut och faller då mig bättre i smaken... Men nu hade jag färska vinbär som jag passade på att använda...
Blanda

1 kommentar:

Merja sa...

Thomas Gusse gott var verkligen jättegod, liksom all övrig fika som du bjöd på!