tisdag 24 augusti 2010

Citronsås och Me&I-party

Idag har det varit full rulle hela dagen. Medan Fanny sov på förmiddagen passade jag på att baka en cheesecake till kvällens party. Recept och bild på den kommer imorgon. :) Sen var det dags för lunch och efter det for jag och Fanny på stan och fixade lite ärenden. Bl.a. köpte vi en ny hallmatta från MIO. När Fanny sen sov på eftermiddagen bakade jag smörkolakakor - som tyvärr blev lite halvmisslyckade men goda ändå - recept kommer så småningom...

Till middag idag åt vi ugnsstekt lax och potatis och en ovanligt god citronsås jag hittat på en blogg. Den smakade mycket citron - som jag tycker en citronsås ska smaka - och passade riktigt bra till lax. Här har ni receptet:
Se hela bilden
Citronsås:
3 dl cremé fraiché
2 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
saft och rivet skal av 1 citron
salt & peppar
ev. maizenamjöl för redning
(jag tillsatte även ca 1 msk hummerfond också)

Koka cremé fraiché, vatten och buljongtärning i ca 5 minuter. Tillsätt sedan saften från citronen och smaka av med salt och peppar. Tillsätt skalet och låt allt koka upp igen. Red eventuellt av med maizena för tjockare konsistens.

Ikväll hade jag anordnat Me&I-party här hos oss. Det kom ca 10-12 gäster och fikade och handlade. Jag beställde både lite kläder till mig och till Fanny. Bl.a. köpte jag ett par underbart sköna plyschbyxor till mig själv - kommer nog bli ett nytt favoritplagg...
Som vanligt när man har någon tillställning så tar man fram alldeles för mycket fika - tur Peter gillar cheesecake... Sen skickade jag med lite fika hem med Anna också. Får väl ta och offra mig på lite blåbärspaj till förmiddagsfika imorgon innan lönesamtalet på jobbet... :) Kan behövas nå stärkande...

Inga kommentarer: