tisdag 31 augusti 2010

Potatisbakelser

Det blev potatisbakelser medan gumman sov sin lunchlur...
Lite småpyssliga göra men helt klart värt besväret - Anna och Natalie var här och provsmakade - eller iallafall Anna... Natalie fick lite falukorv ;)

Ikväll har jag även rensat lite i min frys - och oj, vad mycket mer plats jag fick helt plötsligt... Känns skönt i själen när man rensar - tror det blir mer rensning här hemma framöver - nästa projekt blir nog klädkammaren...
Iallafall hittade jag en gammal tobleroneparfait i rensningen. Jag tog fram den och tinade den en stund och den smakade precis lika gott som den gjorde för typ 3 månader sen...


Falska potatisbakelser
Kakan:
4 ägg
4,5 dl strösocker
2,5 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
6 dl vetemjöl
200 g smält smör

Krämen:
200 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
3 dl marsánkräm

Ovanpå:
300 g mandelmassa
kakao

Börja med kakan. Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dessa i äggblandningen växelvis med smöret och mjölken, rör om under tiden. Smörj och bröa en långpanna. Häll i smeten och grädda i 185 grader ca 15-20 minuter. Låt kakan kallna.
Gör marsánkrämen. Vispa sedan ihop alla ingredienser till smörkrämen. Blanda ihop smörkrämen med marsánkrämen. Bred krämen över den kalla kakan. Riv mandelmassan ovanpå. Ställ kallt en stund så krämen stelnar. Skär i rutor. Sikta till sist över lite kakao.

Inga kommentarer: