torsdag 26 augusti 2010

Smörkolakakor

I tisdags testade jag ett nytt recept - Smörkolakakor. Jag ville prova mina nya småbrödsformar som jag köpte i Stockholm...
I receptet stod det att det skulle bli 20 st så jag dubblade satsen och räknade med att få 40 st kakor men det blev ca 50 st + att man hade kunnat göra kakorna mindre för dom jäste och pös över så det hade snarare kunna bli 60 st på den dubbla satsen... Eller så var mina formar kanske mindre än vanliga.
Hur som helst blev dom inte ett dugg vackra - men däremot riktigt goda - enligt min smak iallafall...

Smörkolakakor
200 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
ca 20 st smörkolor
ca 50 g nougat

Blanda samman alla ingredienser förutom kolan och nougaten - gärna i en matberedare. Rulla till kulor och lägg i småbrödsformar. Tryck ner en smörkola i varje kaka.
Grädda ca 10 minuter i 200 grader. Fördela en liten bit nougat i varje form medan kakan fortfarande är varm. Låt svalna - avnjut!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser supergoda ut!
Skicka ned några?

Förlåt att receptet dröjer, ska få iväg det under helgen.

Kram B