lördag 5 juni 2010

Gårdagens middag

Igår provade jag ett nytt recept på vitlöksbröd som jag hittat på en blogg. Brödet hette Olofs vitlöksbröd och var ett lite annorlunda vitlöksbröd än vad jag brukar äta - men det var riktigt, riktigt gott! Så gillar du vitlöksbröd så måste du testa denna variant. Receptet hittar du här!
Det grillade var också gott - fläskfilé i vitlöksmarinad. Till det hade jag gjort en tzatziki - vilket var väldigt länge sen jag åt och det var supergott! Måste göras fler gånger i sommar när det ska grillas...
Desserten var en tobleroneparfait med hallonsås och mangosås. Mangosåsen var ingen höjdare men hallon funkar ju alltid fint till choklad. Parfaiten vart mycket len och krämig i konsistensen och smakade mycket bra. Så här kommer receptet på den!




Tobleroneparfait
250 g Toblerone
4 tsk Kaluhalikör (jag anv. creme de cacao-likör)
6 äggulor
1 dl strösocker
5 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
1 tsk kakao

Smält tobleronen med kaluhalikören i vattenbad eller i mikron. Vispa äggulorna med sockret, tjockt och pösigt. Vispa grädden hårt och blanda med äggvispet.
Rör ner ungefär 1/3 av det vispade lite i taget i den smälta tobleronen och rör till en slät massa. Rör därefter ner chokladblandningen i resten av grädd- och äggvispet.
Hacka den mörka chokladen och blanda till sist ner den.
Häll blandningen i en 2-liters, plastfolieklädd form eller i 8 portionsformar.
Frys minst 6 timmar.
Ta ut ur frysen ett litet tag innan servering, dra av plastfolien direkt. Sikta över kakao.
Servera med hallonsås eller andra syrliga bär.

Frys minst 4 timmar.

Inga kommentarer: