fredag 18 juni 2010

Blåbärsrutor

Igårkväll bakade jag en långpanna med blåbärsrutor efter ett recept jag hittat på en av mina favoritbloggar - söta saker. Receptet gällde egentligen en liten långpanna men jag gjorde dubbel sats och gjorde en vanlig långpanna istället. Kakan blev lite torr i botten tycker jag, hade nog kunnat dra ner lite på gräddningstiden - men det är ju inte lätt veta när min ugn är som den är... Jag provade servera kakan nygräddad tillsammans med lite gammeldags vaniljglass och det var riktigt gott! Men kakan ska skäras i rutor och är väl tänkt som en vanlig kaka...



Blåbärsrutor
Kakan:
1 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
150 g rumsvarmt smör
1 ägg
2-3 dl blåbär

Täcket:
50 g smält smör
1,5 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Blanda de torra ingredienserna till kakan. Arbeta ner smöret och tillsätt ägget. Arbeta till en deg. Tryck ut degen i en långpanna, 20x30 cm, klädd med bakplåtspapper. Fördela blåbären ovanpå. Blanda ingredienserna till täcket och strö över bären.
Grädda ca 20 minuter i 200 grader. Låt svalna. Skär i rutor.

Inga kommentarer: