tisdag 22 juni 2010

En fiffig pryl

Som de flesta småbarnsföräldrar vet är det väldigt kladdigt och grisigt när dom härliga små liven ska börja inta sin föda själva - eller iallafall försöka inta sin föda själv... Det blir smutsigt och grisigt på både bord och golv. Och inte är det nån särskilt stor idé försöka ha ett underlägg för vips åker det ner i golvet...
Vårt ekbord mår kanske inte så superbra av att man hela tiden torkar av det med disktrasa och ibland skrubbar det med den grova sidan av en disksvamp - om man nu inte oljar in det stup i kvarten - men vem har tid med det? Men när jag var hos en bekant här i byn för några månader sen såg jag en mycket fiffig grej dom hade på sitt bord - en halvcirkelformad plastskiva som man spände fast i bordet med tvinnar. Dessutom lutar den in mot bordet så om man skulle spilla ut lite mjölk eller nåt så rinner det inte ut på golvet... Den dom hade var inköpt på barnens hus men tyvärr har dom, enligt deras säljare, slutat tillverka såna, men jag har hört av en annan bekant att Sy- och barnvagnsbutiken i Boden säljer såna än iallafall... Jag satte ut en annons på blocket om att jag ville köpa en sån här och fick svar. Jag köpte den för kanske 2 månader sen men kan inte förstå varför jag inte satt fram den förrän nu... Eller jo, jag väntade på att bordet skulle oljas in först - men det oljar ju inte in sig av sig själv...
Hur som helst - en mycket fiffig pryl! Nu återstår bara en plastskiva till golvet så det också hålls finare; ska köpa en på Ikea när jag ska dit nästa vecka!


Mycket lättare att torka av och hålla rent än ekbordet själv...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så ni har gjort ett val att bordet få ta smällen istället för golvet ;-)
Kram B