onsdag 16 juni 2010

Våra nya grannar!

Jag har ju helt och hållet glömt bort att berätta att vi fått nya grannar. Tre stycken är det som flyttat in. Alldeles intill vår tomtgräns ner mot sjön finns ett grönområde som vår vägförening äger tillsammans. Där har det i flera år bakåt i tiden betat får om somrarna. Så även i år! Nu är det tre baggar som får sommarbeta här. På ett sätt är det ganska mysigt med lite djur som går omkring här ute - känns lantligt och härligt och Fanny verkar tycka det är kul med dom. Men å andra sidan drar de till sig lite flugor - iallafall i höstas fanns det mycket flugor härikring. Hittills har vi inte märkt av något i år - men dom har bara varit här ett par veckor och kanske inte hunnit skita så mycket ännu. Det hade varit lite mysigare med tackor och lamm, men enligt våra andra - mänskliga grannar - bräker dom så mycket, när dom hela tiden kommunicerar med varandra. Så i år får det bli baggar - men jag är då lite rädd för dom och törs inte riktigt gå in i hagen till dom... Men vi får väl se hur det blir i framtiden med dessa små fyrbenta varelser...


Ena baggen som kallas "geten" för han har stångat bort sina horn och liknar nu mer en get än en bagge...


När jag ändå var utomhus och fotade baggarna så passade jag på att ta lite bilder på våran gård. Just nu är det många arbeten som pågår på gården. Bland annat är det grundarbete inför kommande plattsättning på framsidan. Materialet runtom på hela tomten är just nu jord, grus och sand - och nått enstaka grässtrå som lyckats leta sig fram... Jag längtar något oerhört tills tomten är färdig med gräsmatta och lite växtlighet. Men det är väldigt svårt att planera en hel tomt. Tur att Peter iallafall är bra på plattsättning och såna saker och så har han väldigt kunniga vänner inom det området. Svärmor och svärfar är väldigt bra på trädgårdsplanering i övrigt och har själv mycket växtlighet på sin gård. Jag har dock flera böcker inom området så jag får väl försöka kolla i dom och se vad jag kan hitta på. Jag vet iallafall att i det övre hörnet av tomten mot stan sett blir det en köksträdgård med lite odlingar... Ska bli så kul när man kan börja påta på litegrann!


Inte lätt att planera och anlägga en trädgård!

Här nedan följer några bilder på hur tomten ser ut för tillfället... Ni kan ju bara föreställa er hur mycket sand och jord som dras med in!



Framsidan med en mycket koncentrerad Peter som räknar på nåt...


Baksidan med en massa material och grejer...

Just nu är även bilarna parkerade på baksidan pga utgrävningarna på framsidan...



Vår nybyggda altan som är jätteskön att ha färdig!




Utsikten är underbar så den kan man då inte klaga på iallafall! :)

1 kommentar:

Saras pyssel sa...

Ni har det så fint, men jag förstår att du längtar tills trädgården är klar!