tisdag 15 juni 2010

Ytterligare ett försök!

För en tid sedan kämpade jag med mina extrakilon som jag lagt på mig under graviditeten, och det gick faktiskt jättebra - hela 9 kg gick jag ner! :) Men det räcker ju inte att bara gå ner alla hemska kilon - man ska ju hålla vikten också - och det är fasen så mycket svårare... Nu har jag gått upp flera kilon av dom som jag så hårt kämpat med. Men jag har ingen annan än mig själv att skylla på! Men jag kan bara inte avstå från allt gott som livet erbjuder! Jag äter och äter och äter. Som ni ser så bakar jag en hel del, och fikar en hel del och äter en hel del... Men jag kan inte låta bli! Jag kan ena dagen bestämma mig för att "nu är det sista gofikat - nu är det bara på helgerna jag får äta" för att sedan nästa dag äta lika mycket igen... Ju mer jag förbjuder mig, desto mer vill jag ha!
Men idag kom jag på att jag ju har ett vilande medlemsskap i aftonbladets viktklubb. Jag hade precis blivit medlem och köpt ett abonnemang för 1 år när jag 6 veckor senare upptäckte att jag var gravid och då kan man ju inte banta! Så jag fryste abonnemangen och har ikväll mailat om att jag vill "tina upp" det igen... :) På viktklubben knappar man in hur mycket man väger, hur lång man är, om man har stillasittande eller aktivt arbete, hur mycket man vill gå ner i vikt och på hur lång tid osv. Så räknar programmet ut hur mycket man får äta varje dag och vilken fördelning det ska vara mellan fett, kolhydrater och proteiner. Man får också förslag på veckomenyer och träningsprogram och tillgång till olika experter som man kan chatta med och rådfråga. Sen fyller man dagligen i vad man ätit i de olika målen och så ser man hur mycket man ätit och fördelningen. Om man sedan motionerar knappar man in det också och så dras det bort kalorier som man får "äta igen" eller bara låta vara. Man mäter också midjemått med jämna mellanrum och väger sig en gång i veckan och så kan man se historik med olika staplar och diagram över intag, motion, mått osv.
På viktklubben utesluter man ingenting - man förbjuds ingenting, men äter man t.ex. gotta så fylls ju behovet ganska fort och då får man äta mindre av något annat eller träna. Så jag ska ge detta ett försök till och köra igång så fort jag återfått mina inloggningsuppgifter - kanske redan imorgon! Önska mig lycka till! :)