söndag 6 juni 2010

Marängtest & Hallon- och nektarinpaj

Igår kväll testades marängerna jag bakat och resultatet blev bara "okej" från båda håll. Vi konstaterade att köpesmaränger är nog godare än vad dom här var... Tyvärr! Men det var i och för sig ganska bra, för det är bra mycket enklare och går snabbare att slänga ner en påse köpesmaränger i kundvagnen på ICA än baka egna... :)



En rejäl portion testades... ;)




Kolasås är faktiskt en höjdare till jordgubbar och glass, testa!

Idag har vi en grävmaskin hemma hos oss som håller på att gräva upp våran infart inför kommande plattsättning i sommar. Så jag bakade en hallon- och nektarinpaj så gubbarna fick till förmiddagsfikat. Den vart ganska god, men gräddningstiden stämde inte alls med receptet - eller är det min förb---de ugn som inte stämmer alls? Sen förstår jag inte varför man skulle grädda pajen i en form med avtagbara kanter - kanten gick ju ändå inte ta bort när innehållet var så "löst" - det var ju ingen vanlig pajbotten i den här pajen... En bra grej med receptet var iallafall att man skulle ringla på lite ljus sirap över smuldegen för en lite knäckigare yta - det vart jättegott! Det kommer jag nog alltid göra hädanefter när det vankas smulpaj!






Hallon- och nektarinpaj
150 g smör
1,5 dl havregryn
1,5-2 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
4-5 normalstora nektariner
3 dl hallon - färska eller frusna
2-3 msk potatismjöl
lite ljus sirap

Skär nektarinen i ganska stora bitar. Blanda de hela hallonen med nektarinerna och potatismjölet. Lägg i en form med avtagbara kanter (helt onödigt egentligen - en vanlig pajform går lika bra). Nyp ihop en smuldeg av smör, havregryn, vetemjöl och strösocker och smula över frukten och bären. Ringla lite ljus sirap över degen för en knäckigare yta.
Grädda i 175 grader ca 15-20 minuter. (Jag gräddade dock längre och ökade temperaturen till lite drygt 200 - men det kan vara min ugn som är lite tokig...)
Servera med vaniljglass eller vaniljvisp.

Inga kommentarer: