onsdag 30 juni 2010

Hör och häpna!

Nu ikväll har jag, tro´t eller ej, sprungit! Det började som en vanlig morgonpromenad som istället skulle utföras som en kvällspromenad när Fanny somnat, men då åskan och regnet hängde i luften fick jag öka på takten. Jag hann promenera ca 20 minuter när jag insåg att jag aldrig skulle hinna hem innan regnet så då bestämde jag mig för att springa en liten bit som blev resten av hela vägen hem - hela den springande sträckan blev dock inte längre än ca 11 minuter - men det är väl inte illa för en som aldrig sprungit en meter i sitt vuxna liv?! :) Jag är då nöjd att jag orkade hela vägen hem, fast regnet hann ikapp mig och jag fick en liten dusch...

Idag har jag inte gjort så mycket än att varit hemma och plockat, tvättat lite kläder, dammsugit och bakat en jordgubbspaj. Receptet kommer från moster Merja och är egentligen ett recept på en aprikospaj, men går att göra med andra fyllningar också. Jag vet att Merja provat göra den med bl.a. blåbär, hallon och jordgubbar också. Eftersom jag köpte så mycket jordgubbar igår fick det bli just det innehållet. Jag åt två ganska små bitar med lite färdig vaniljsås - och det lilla genererade så mycket som 423 kcal så nog var det tur det blev lite motion iallafall, som drog bort 198 kcal! :)



Jordgubbspaj
(Eller egentligen en aprikospaj...)

Botten:
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 dl socker
125 g smör

Fyllning:
1,5 dl creme fraiche
1,5 msk socker
1 burk aprikoser, 420 g (eller andra frukter/bär)
flagad mandel som garnering

Hacka snabbt samman alla ingredienser till degen. Tryck ut 2/3 av degen i en pajform, gör lite kanter. Blanda creme fraichen och sockret till fyllningen och bred på botten i formen. Grovhacka aprikoserna och lägg på fraichen. Strö över resten av degen på aprikoserna och sen flagad mandel ovanpå.
Grädda ca 35 minuter i nedre delen av ugnen i 175 grader. Jag fick dock grädda ca 1 timme, men det kan som sagt bero på min ugn...
Serveras med vaniljsås!


2 kommentarer:

Merja sa...

Snyggt jobbat!
Kom ihåg det jag säger, fokusera på det du gör och klarar och inte på det du inte hinner göra eller misslyckas med! 11 minuters jogging är bättre än ingenting, nästa mål kanske blir att följa med mig ut i skogen och vara björnskrämma!

Camilla sa...

Hmmm, tror inte jag vill vara din björnskrämma - är ju själv livrädd för dom elaka bruna nallarna... Fast dom kanske skulle bli ivägskrämda när dom skulle höra mitt flåsande... Ja, jag är nöjd för dom 11 minutrarna - hade ju bara tänkt springa en liten kort bit ju... :)