onsdag 9 juni 2010

Operation städning

Grabbarna Grus och FannyBunny på stan


som var planerat till idag omvandlades till något helt annat och mer nöjesfullt - en lulesväng! :) Damström och grabbarna var hit imorse och fikade och skulle sen åka vidare till Luleå, så hon lurade med mig också. Jag hade inte tänkt handla nåt och det höll jag för ovanlighetens skull också. Däremot blev det en lunch på Smaka, inne på Pentik. Jag blev för andra gången för dagen lurad av Damström - denna gång att beställa en kycklingwok i pitabröd med mangosås och vitlökskräm. Den föll inte mig i smaken alls... Det låter bra mycket godare än det var - haricots verts och minimajs är inga favoriter hos mig och speciellt inte när dom är lite mjuksega som dom var idag och mangosåsen var för söt. Inte för att jag inte tycker om sött; men just i mat är jag inte så förtjust i det... Däremot var mjukglassen på Ica Maxi söt och god ;)
Dagen sprang iväg i Luleå och väl hemkommen hann jag faktiskt lägga mig och vila en timme medan Fanny sov ute och innan den delikata middagen skulle tillagas - fiskpinnar och potatismos... Sen bakades det en bananpaj eftersom vi skulle få besök ikväll av Cissi, Ebba och Agnes och Anna med familj. Just nu har vi även celebert besök i form av Mejas pappa Andreas så han blev också bjuden på en bit bananpaj ute på altanen där Peter och han sitter och spekulerar... :)
Imorgon bär det av till Ersnäs på lite mammalediga-kolleger-lunch hos Maria. Ska bli mycket trevligt att fara dit. Fanny kommer nog också trivas med de andra barnen och så har dom ju flera hundar och en katt.
Nu ska jag passa på och läsa en liten stund, har inte gjort det på flera, flera kvällar. Adios amigos!
Först en bild och recept på bananpajen bara!


Merjas bananpaj
75 g smör
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1 dl strösocker
0,5 msk bakpulver
1 krm salt
2-3 mosade bananer

Smält smöret i en kastrull. Blanda resterande ingredienser utom bananerna i en bunke. Häll över det smälta smöret och arbeta till en smulig deg. Tryck ut degen i en pajform och häll i de mosade banarnera.
Grädda i 200 grader 20-30 minuter.
Servera med vaniljglass, grädde eller marsánsås.

Inga kommentarer: